Antsvoris

Gal skamba ciniškai, kai žmogus su kūno masės indeksu 21 postringauja apie antsvorį, tačiau turiu asmeninę patirtį, kaip „padedant“ neteisingam gyvenimo būdui gali pradėti kaupti riebalinį sluoksnį.

Mano asmeninė nutukimo teorija – nutukimas tai maisto kiekio problema. Papildomi kilogramai neatsiranda iš oro. Tą antrina Michalas Tombakas. Hiromi Shinya dar prideda, kad bėda yra valgio maistinėje vertėje – valgant prastą maistą, kūnas negauna maistinių medžiagų, todėl maisto reikia vis daugiau.

Kaip argumentą aš visada naudoju žymesnių žmonių suliesėjimo sėkmės istorijas, kur pagrindinė priemonė yra fizinė intervencija – skrandžio mažinimas, skrandžio žiedas ir tt. Ką tai reiškia? Mažesnis skrandis – greičiau atsiranda sotumo jausmas. Vadinas sumažinto kiekio maisto pilnai užtenka gyvybinėm funkcijom palaikyti.

Rašau ir galvoju, o kaip tas riebalas susidaro? Vienareikšmiško atsakymo surasti nesitikiu, nes vien tai, kad yra kardinaliai priešingų dietų skirtų suliesėjimui, man sako, kad teoriniai modeliai irgi yra keli. Bet visgi, bandom surasti man (pa)tinkančią teoriją.

Ilgai ieškoti nereikia 🙂 Anot populiarios teorijos – riebalai susidaro iš gliukozės pertekliaus – angliavandenių (saldumynų, krakmolo ir tt). Be fizinės veiklos organizmas pradeda kaupti atsargas.

Kita vertus wiki sako „…Svarbiomis antsvorio priežastimis yra: … per didelis riebalų kiekis racione…„. Bet pasižiūriu aš kaip žmonės, turintys antsvorio valgo, tikrai ne riebiai. Dar vienas mitas?

Ir pabaigai – dabar svečiuojuos JAV. Atrodo nutukusių čia ne tik daug, bet ir daugėja. Ir nepaisant populiarėjančio sveiko maisto, valgo jie daug ir vis dar nelabai sveikai 🙂

Žymos:, , ,

18 Responses to Antsvoris

  1. Indre sakė:

    Hm, zinai, perskaiciau jau kokius 4-5 sio puslapio straipsnius, bet ties situo visai noreciau pareiksti savo nuomone 🙂
    Esu savo kompiuteryje (galvoje) iskelusi kelias hipotezes:
    1. Vyrams susidoroti su antsvoriu lengviau, nei moterims, nes:
    internete galima rasti visokiu „joke’u“ susijusiu su tuo, kaip moteris nieko neveikia ir nesutvarkyti namai, tarp kitko, sita maciau gal pries savaite :)) ir visiems buvo labai juokinga:), taip, pasijuokiau ir as, bet… juk dalis tiesos tikrai yra. Galbut dabar labiau paliesiu tas „apsivaikavusias“ mamas, bet, pavyzdziui, as pati visa diena „dirbu“, jei ne vienas tai kitas. Pradedant nuo pusryciu ruosos, tada namu „kuopimo“, pietu ruosimo, skuduriuku lyginimo ir pan. Dar turiu pamineti, kad dirbu namuose. Todel viska stengiuosi kazkaip isdelioti, deja, pritruksta labai daznai man tu valandu, nezinau, kaip kitiems. Niekaip nerandu kur iterpti ta savo „fizini aktyvuma“ ir prieziura savim…
    2. Pinigines storis = saves prieziura
    Sakysi, kad nusisneku. Nesutinku. Vasaros metu taip, pabegiojimai, dviraciai ir pan., o ka daryt ziema? Sporto klubas? Baseinas? Na, jie kainuoja. Be kita ko, visa diena pratupinejusi vykdydama auksciau aprasytus darbus, vakare galvoti apie sporta net nebepajegiu… Deja, mamos, mociutes ir bobutes gyvena kituose miestuose, todel viskas kaip ir gula ant mano ir vyro peciu, dalinames.
    3. Sveika mityba kainuoja!
    Vel sakysi, kad atsiremia viskas i pinigus, bet pabandykim paskaiciuoti kiek kainuoja gyventi „sveikai“? Visi propaguojam ekologiskus produktus. As irgi ne pries juos. Bet, kaip pavyzdi galiu pasakyti cesnakai – eko turguj kainuoja 11 lt., parduotuvej – 7 lt. Ir tai tik vienas is pavyzdiu.

    Galeciau vardinti ir daugiau, bet bijau, kad gali atsibosti skaityti, todel…
    Stengiantis reziumuoti savo rasliava, noriu pasakyti, kad as ne uz antsvori, bet kartais tikrai tam nesusiklosto aplinkybes, kad ir kaip stengtumeisi. Ir cia visiskai netinka posakis „kai nori, viska gali“. Manyciau, kad sis posakis labiau tinka vienisiams (suprask, gyvenantiems vieniems), bet jeigu gyveni seimoj, nori nenori turi derintis prie kitu.
    Beja, savo vaikus labai skatinu sportuoti ir judeti 🙂
    Kartais tiesiog reikia pazvelgti siek tiek giliau, ne tik i meniu 🙂

    • Andrius Andrius sakė:

      Visų pirma sutinku, kad viskas ne taip paprasta. Visada susideda daugiau faktorių, ypač kai mityba ir pats sau pasidarai ne aukščiausio prioriteto dalykas. Bet jei neturi laiko padėti sau, tai ir tikėtis kažko neverta. Bet tada ir nervintis dėl to neverta 🙂

      Dėl vyrų ir antsvorio. Vyram gal lengviau į tai nekreipti dėmesio, nes vyrai savo išvaizdai skiria mažiau dėmesio nei moterys. O spręsti problemą manau tiek pat sunku.

      Vėlgi papostringavimai grynai teoretiniai, nes neturiu antsvorio ir nesu dirbanti mama 🙂

  2. Martina Martina sakė:

    Atsakysiu už Andrių, nes esu dabar tikra mama, sėdinti namie su viena mažąja ir dar dviem vyresnelėm, kurios iki pietų būna mokykloje/ darželyje, taigi viskas yra itin pažįstama, pergyventa ir išjausta 🙂
    Galbūt apie visus paminėtus aspektus pereisiu per savo prizmę.
    1. Aš neturiu laiko (o gal ir noro…) per dieną, kada pasižiūrėti į veidrodį, tačiau nepasakyčiau, kad neturiu laiko sau. Tas laikas sau yra šiek tiek kitoks ir į viską pasižiūrėjus iš toliau, supranti, kad jei dirbčiau ko gero būtų daug kartų blogiau ir viską reikėtų susidėlioti kitaip.
    Taigi kur tas mano laikas?
    – Atsikėlus anksčiau galiu ramiai nusiprausti, padaryti keletą jogos pasisveikinimų, pratimų pilvo presui. Iš vis kėlimasis anksčiau yra gėris. Tada diena prasideda šviežiai 🙂
    – Rytinis žalias kokteilis, kurį paruošia Andrius (ačiū Jam :))
    – Suruošus panas, likus tik su mažąja pusryčiai ir rytinė arbata, skaitinėjimas naujienų, laiškų, meditacija (jei atsitinka taip, kad mažoji užmiega)ir t.t.
    – Kai mažają maitinu, sugebu paskaityti knygą ar žurnalą.
    – Jei viskas palankiai susiklosto einam su mažąja pasivaikščiot į mišką ar tiesiog aplink namus. Susitinkam su kaimynėm ir jų vaikais, būna, kad geriam arbatą, kartu gaminam pietus nu ir dar daug visokių reikalų 🙂
    – Na nekalbėsiu apie tai, kad susiorganizuojam su merginom vakare šokių vakarus ar dar ką nors.
    – Vakarinis dienos aptarimas su šeima per vakarienę irgi visai nebloga dienos dalis 🙂

    Pati peržiūrėjau savo malonumus ir pagalvojau, nagi visai neblogai gyvenu :)) Po visu tuo slypi daugybė dalykų, kuriuos turiu padaryti, bet ar tai esme? :))) Na bet kokiu atveju galima rasti tikrai dalykų, kurių nereikia daryti, ar kurie gali palaukti ir tuomet skirti laiko sau (netgi jei tas laikas yra leidžiamas kartu su vaikais) ar sportas, ar sveikesnis užkandis, ar tiesiog atsipalaidavimas.
    2. Pasivaščiojimas visais sezonais neblogas sportas 🙂 Mes neinam į jokius sporto klubus, bet ir nenoriu. Norėčiau taip pat daugiau sportuoti. Stengiuosi tą daryti namuose, nors mažokai. Man geriausiai sekasi pasportuoti anksti ryte, jei nenusivėlinu atsigulti ir anksti atsikeliu.
    3. Na mums pasisekė, kad didžiąją dalį daržovių užaugina mano tėvai. Bet gi nebūtini eko produktai, norint pasigaminti sveiką patiekalą 🙂 Mes neperkam mėsos, žuvies ir jau vien dėl to sutaupom tikrai daug. Vietoj to galim sau leisti įsigyti ekologiškus grūdus ir sėklas. Bet keikvienos šeimos poreikiai kitokie, nors tikrai galima pagamintį patiekalą, kuris yra bent šiek tiek sveikesnis, nepirkti produktų, kurie yra beverčiai, papildyti savo racioną kažkokiu nauju ingredientu, prie kurio laikui bėgant pripras ir visa šeima. Žingsnelis po žingsnelio galima padaryti tikrai labai daug, tik reikia pradėti 🙂

  3. Paulė Žakšauskienė sakė:

    Įdomus pastebėjimas, kad rašot jog neriebiai valgantys taip pat storėja 🙂
    Tikriausia dėl to, jog angliavandeniai yra labai lengvai skaidomas produktas, nors kažkokio tyrimo rezultatai rodė, jog paprastųjų angliavandenių vartojantys žmonės yra statistiškai lieknesni, nes jie greitai sukelia pasitenkinimo pojutį.
    Matyt riebalų skaidymas gana sudėtingas procesas, ką parodė tyrimai su nutukusiais paaugliais, kurių viena dalis buvo ant angliavandeniais paremtos dietos, o kita ant migdolų riešutų. Antroji grupė prarado daugiau svorio, nors kasdieninis racionas 300 kkal viršijo pirmos grupės normą.

    Kažkurioj laidoj citavo, jog vakarų visuomenė pasidalinusi į dvi dalis: viena su pagreičiu storėja link klinikinio nutukimo, o kita lieknėja iki pamišimo 🙂

    Beje, riebalų sluoksnis nelygu nutukimui. Tačiau žinau tik apie moterų kūno sandarą, kurioms kritiškai svarbu turėti gamtos duotą tam tikrą riebalų kiekį palaikyti hormonų pusiausvyrai.
    Tyrimai parodė, kad moterys su nedideliu virsvoriu ilgiau gyvena.

  4. Indre sakė:

    O man dar labai uzkliuvo „prisirisimas“ prie KMI…

    • Andrius Andrius sakė:

      KMI yra paprastai suskaičiuojamas. Prie ko galima dar rištis? Prie riebalų ir kūno masės santykio? Sunkiai nustatomas namų salygomis 🙂 Prie savijautos gerumo? Gal, bet jei gera savijauta, tai ir KMI nemaišo 🙂
      Siūlykite 🙂

      Galbūt bėda įrašo pavadinime, kuris galėtų būti „nutukimas“. Nes paskatino trumpa kelionė JAV – kur antsvoris dažnai kur per lengvas žodis 🙂

  5. Indre sakė:

    Norejau pasakyti, kad paemus pvz paprasto zmogelio KMI ir pvz. kokios A. Skujytes… labai toli grazu jie atrodys vienodai su tuo paciu KMI.

  6. Indre sakė:

    Butent, todel ir kuno mase yra didesne.
    O kaulu tankis? Kuo kaulu tankis didesnis – tuo kuno mase didesne, taip?
    Tenoriu pasakyti, kad besalygiskai remtis vien tik KMI nereiketu.
    Kitas galbut ir su 29 KMI jauciasi gerai 🙂

    • Andrius Andrius sakė:

      Sutinku. Klausimas – kokios KMI alternatyvos? Kaip nustatyti statistinį antsvorį?
      Galbūt jo nereikia skaičiuoti iš vis, bet kaip tada tirti grupių mitybą ir jos įtaka nutukimui ir tt? Aišku, čia jau įrankis dietologams, gal paprastam žmogeliui ir nereikia. Sąmoningas žmogus pats mato, kas su juo daros. O kitiems ir KMI turbūt nepadės 🙂

  7. Paule Žakšauskienė sakė:

    Ei!
    ar galima jūsų bloge uždėti, kad atsiųstų e-mailu jeigu kas nors dar įdeda komentarą prie to pačio straipsnio?
    Kaip pvz. „Notify me of followup comments via e-mail“ :

  8. Paule Žakšauskienė sakė:

    Ei!
    ar galima jūsų bloge uždėti, kad atsiųstų e-mailu jeigu kas nors dar įdeda komentarą prie to pačio straipsnio?
    Kaip pvz. cia http://isthismodest.com/2012/11/20/be-supportive/
    „Notify me of followup comments via e-mail“ .

  9. Moskitas sakė:

    antsvoris yra medžiagų apykaitos sutrikimo (anabolinio disbalanso) pasekmė . Įtakoja angliavandenių perteklius mityboje ir per dažnas užkandžiavimas.
    Asmeniškai mano nedidelis antsvoris ištirpo, vos tik ėmiau rečiau, bet sočiai, valgyti. Sumažėjo insulino išskyrimas ir organizmas iškart persijungė naudoti atsargas. Insulinas yra tas Cerberis, kuris neleidžia imti atsargų.
    http://www.homosanitus.lt/lt/homo_sanitus/turinys/metabolizmas/kaip_numesti_riebalu_maisa_visam_laikui

  10. Mia sakė:

    Pirmiausia, Jusu puslapis – mielas atradimas! Daugybe geros, naudingos informacijos, dekui uz pasidalinima!
    Kalbant apie ‘kai nori viska gali’ (Indres komentaras) as esu sau (ir kitiems) irodziusi kad nuosirdziai stiprus noras pats tave i kalna uznesa. Turejau rimtu sveikatos problemu ir beieskodama atsakymu bei iseiciu kaip save isgelbeti be mediku persamu tableciu atradau daugybe sau nauju dalyku. Vienas esminiu, kad maistas musu degalai, kokia kokybe, toks ir vaziavimas/masinytes stovis 🙂 Paprasciausiai, be dideliu finansiniu islaidu, tiesiog geros informacijos deka ir apmastytu meniu kontroliavau savo mitybos racijona (etapais atsisakiau pirmiausia pieno produktu, po seke gliuteno turintys grudai ir ju produktai, cukrus, mesa, druska…) apsivale organizmas, prasviesejo smegenine, isgaravo fiziniai vargai, sumazejo svoris.
    Nevartojant gyvulines kilmes produktu l. supaprasteja maisto derinimas, kas palengvina visa virskinimo/pasisavinimo procesa. Kiekybe kaip ir kokybe irgi svarbu.

  11. Marius sakė:

    Yra dar ir kita puse. Pvz mano atvejis, kai antsvoris atsiranda ne nuo per didelio maisto kiekio, o per mazo. Dazniausiai valgau viena kart, bet daug. Organizmas pasirodo patiria soka, kad maitinuosi retai, todel pradeda kaupti maisto atsargas, nes galvoja, kad galbut ateina bado laikotarpis. Ir cia ne as taip sugalvojau, o specialistai. Taigi geriau valgyt daugiau, taciau butinai reguliariai.

  12. Lina sakė:

    Asmenine patirtis tokia: mazai angliavandeniu turinti mityba tikrai veikia. ir siekiant numesti svorio, ir ji palaikant. Pati du kart numeciau po 15 kg, iskaitant karta po gimdymo. Vyras atsikrate 30 kg ir sekmingai palaiko svori jau kokie 6 metai. Musu patirtis- valgome riebalus pagal skoni, taip kaip patinka, visai ju nepaisome. Riebalu suvalgyt per daug sunku, jei skaiciuoji angliavandenius, nes atpuola kulinarija. Lieka liejai, sviestas, pieno produktai, o ju juk saukstais nevalgai kaip sriubos. Tad as tikrai tikiu, kad musu papratuju angliavandeniu persotinta mityba mus ir tukina.

Komentuoti: Paulė Žakšauskienė Atšaukti atsakymą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *