Ką išduoda šlapimo kvapas ir spalva?

paperŠlapimas gali atskleisti vertingos informacijos apie kūno šalinimo procesą ir bendrą sveikatos būklę. Šlapimo spalva gali keistis nuo maisto, vaistų ir papildų, geriamo vandens kiekio, fizinės veiklos ir nuo paros meto. Kai kurios ligos taip pat gali keisti šlapimo savybes, todėl tikrai nepamaišys tai žinoti.

Gauti tikslią informaciją bus galima tik laboratorijoje, tačiau bendras tendencijas galima pamatyti ir plika akimi.

Radau neblogą mercola.com straipsnį, kaip tik apie tai ir kalbantį.

Tiems, kas tingi skaityti, pateikiu trumpą santrauką:

  • Jei keičiasi šlapimo spalva ar kvapas ir tai tęsiasi ilgai – pasitarkite su gydytoju.
  • Esant tamsesnei šlapimo spalvai galima įtarti dehidrataciją.
  • Šlapinkitės tada, kai norit, nesusilaikykit.

Keli faktai apie šlapimą

Niekam ne paslaptis, kad  inkstai filtruoja perteklinį vandenį ir šalina toksinus bei kitas nereikalingas medžiagas – nuo perteklinių baltymų ir cukraus iki bakterijų. Per gyvenimą inkstai perfiltruoja apie 4 milijonus litrų vandens (mažas ežeriukas :)).

Šlapimas sudarytas iš 95% vandens ir 5% šlapalo, šlapimo rūgšties, mineralų, druskos, fermentų ir įvairių medžiagų, kurių kaupimasis sukeltų sveikatos problemas. Normalus šlapimas yra skaidrus ir šiaudų spalvos, kuri sąlygota tulžies pigmento urobilino.

Spalva

Lentelėje žemiau rasite šlapimo spalvas ir galimas to priežastis.

Spalva/būsena Priežastis Ką daryti?
Geltona/auksinė Normali spalva. Spalvos intensyvumas priklausys nuo skysčių kiekio organizme. Kai kurie B grupės vitaminai gali paryškinti spalvą. Nieko 🙂
Raudona/rožinė Jei tai dėl kraujo, priežastis gali būti šlapimtakių infekcija, inkstų akmenys ar (retais atvejais) vėžys. Raudono maisto (burokų, mėlynių, geležies papildų ir pan.) vartojimas gali nudažyti šlapimą. Pasitarkite su gydytoju, jei įtariate kraują šlapime.
Bespalvė Galimai per didelis vandens kiekis organizme. Pasitarkite su gydytoju, jei tai tęsiasi ilgai.
Oranžinė Dehidratacija, susilaikymas nuo šlapinimosi, po sporto, oranžinio maisto vartojimas (morkos, moliūgai), kepenų problemos. Gerkite daugiau vandens, šlapinkitės esant norui, pasitarkite su gydytoju, jei spalva nesikeičia atstačius vandens kiekį organizme.
Gintarinė Dar stipresnė dehidratacija, galimai dėl sporto ar karščio, kofeino ar druskos perteklius, inkstų nepakankamumas, medžiagų apykaitos problemos, hipofizės problemos. Pasitarkite su gydytoju, jei spalva nesikeičia atstačius vandens kiekį organizme.
Bespalvė/drumsta Šlapimtakių infekcija, inkstų problemos, medžiagų apykaitos problemos, limfa šlapime, hipofizės problemos. Pasitarkite su gydytoju, ypač jei yra skausmas ir/arba dažnas šlapinimasis.
Su nuosėdom Baltymai šlapime, šlapimtakių infekcija, inkstų akmenys. Pasitarkite su gydytoju.
Su putom Stipri srovė :), baltymai šlapime (dažniausiai dėl diabeto ar hipertenzijos) Pasitarkite su gydytoju, jei ne dėl „srovės stiprumo“.

Dar gali būti juoda, žalsva ar net melsva – tokiu atveju pasitarkite su gydytoju.

Šlapimo spalvos dėl organizmo dehidratacijos vizualizacija:

dehidratacija

Kiek gerti vandens?

Sakoma, kad vyrui reikia apie 3 litrų skysčių per dieną, moterims – 2,2. Tačiau svarbu klausytis savo kūno. Kai jis netenka nuo vieno iki dviejų procentų vandens, atsiranda troškulys. Kuo vyresni esam, tuo neefektyvesni yra troškulio signalai, todėl senesniems žmonėms reikia gerti pakankamai vandens, stebint savo šlapimo spalvą.

Vandens trūkumas yra rimtas rizikos faktorius inkstų akmenims ar infekcijoms.
Jei naktį keliatės šlapintis, nebegerkite iki miego likus 3-4 valandoms.

Kvapas

Sakoma, kad senovės Romos moterys gėrė terpentiną, siekdamos, kad jų šlapimas kvepėtų rožėmis. Nelabai kokia mintis, nes nevilioja pakratyti kojas dėl malonesnio šlapimo kvapo :). Tačiau ne tik terpentinas keičia šlapimo kvapą.
Paprastai šlapimas neturi stipraus kvapo, bet jei kvapas aštrus (lyg amoniako), tai gali būti dėl šlapimtakių infekcijos, akmenligės ar dėl dehidratacijos. Dehidratacija didina šlapimo koncentraciją, kas savo ruožtu stiprina kvapą. Kvapas gali stiprėti ir nuo baltymais turtingo maisto – mėsos ar kiaušinių. Menopauzė, kai kurios lytiškai plintančios ligos ir tam tikri medžiagų apykaitos sutrikimai tai pat gali sustiprinti kvapą. Pvz. diabetas – anksčiau, siekdami nustatyti diabetą įpildavo šlapimo į smėlį, žiūrėdami ar pritrauks vabzdžius. Kai kurie netgi ragaudavo 🙂

Šlapinimosi dažnumas

Jei trumpai, kai norite šlapintis – šlapinkitės.
Vidutiniškai žmonės šlapinasi 6-8 kartus per parą. Gali būti dažniau ar rečiau, priklausomai nuo geriamo vandens kiekio ar fizinio aktyvumo. Padažnėjusi šlapinimosi priežastis gali būti kofeinas, alkoholis ar kiti diuretikai arba kažkokie fiziniai ar neurologiniai sutrikimai.

Vienžo, gerkit pakankamai vandens, eikit į tualetą, kai yra poreikis, ir nepamirškit atkreipti dėmesio į spalvų ir kvapų paletę 🙂

Galite prenumeruotis Ieškančių Mėnulio naujienas:


 

 

Žymos:

5 komentarai

  1. ne visiems vandens reikia... sakė:

    Dehidrataciją sukelia didesnis cukraus kiekis kraujyje. Kai cukraus kiekis kraujyje padidintas, ląstelės dėl osmoso priverstos atiduoti kraujui vandenį, kuris šalinamas su šlapimu ir organizmas dehidratuojamas, tada šlapimo tankis didelis, šlapimas ryškios spalvos, ir gerk negėręs tą vandenį- organizmas vis vien bus dehidratuojamas. Kartu išplaunami elektrolitai..
    Taigi ne visiem tą vandenį plempt reikia..

    • Aquarius sakė:

      Geriau skambėtų taip: „Dehidrataciją TAIP PAT sukelia didesnis cukraus kiekis kraujyje…“ Juk yra daug veiksnių, kurie kartu, tuo pačiu metu dehidratuoja organizmą. (nebent jūs kalbate apie diabeto atvejį) Holistinis požiūris siūlo į dehidrataciją žiūrėti paprasčiau. Turint omenyje, kad cukrus organizmą rūgština, jis taip pat sukelia chronišką būseną, kuri dar vadinama ACIDOZĖ. Acidozė skatina dehidrataciją. Taigi visi maisto produktai ir maistinės medžiagos rūgštinančios organizmą (lentelę rasite čia -> http://www.geragyventi.lt/2012/08/rugstingu-sarminiu-maisto-produktu-spektras/ ) skatina acidozės atsiradimą. O kas savaime suprantama iššaukia dehidrataciją. Tas pats ir su TOKSEMIJA. Organizmas visada stengiasi palaikyti savo vidinę pusiausvyrą. Acidozė ir toksemija tą pusiausvyrą griauna, todėl netenkama vandens siekiant pusiausvyrą atstatyti. Beje kartu netenkama ir kalcio iš kaulų, nes jis panaudojamas organizmo ph atstatymui. Štai iš kur osteoporozė! Iš tikrųjų tai męs patys griauname pusiausvyra priimdami sprendimus, ką dėti į burną. Būkime sąmoningi mitybos atžvilgiu ir būsime sveiki!

      Beja staipsnio informacija man bus labai naudinga atliekant ekspermentus. Dėkoju straipsnio iniciatoriui ;]

  2. ir daktarų ne visiems... sakė:
  3. Justina sakė:

    Labai naudinga informacija! Dabar bus ne taip baisu atlikti šlapimo tyrimus .

  4. JaniJuicy sakė:

    Hello. I see that you don’t update your blog too
    often. I know that writing posts is time consuming and boring.

    But did you know that there is a tool that allows
    you to create new articles using existing content (from
    article directories or other pages from your niche)? And
    it does it very well. The new articles are unique and pass the
    copyscape test. You should try miftolo’s tools

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *