Virti ar nevirti – štai kur klausimas

Populiarėjant žaliavalgystei darosi įdomu, ką praranda virto ar kepto maisto šalininkai, kokie žaliavalgiškos mitybos trūkumai ar privalumai. Bet koks atsitiktinai paimtas žaliavalgių puslapis giria tokios mitybos privalumus, tačiau beveik niekada nevardina rizikų. Ar tikrai jų nėra?

Pasinagrinėjau kas vyksta su fermentais, vitaminais ir mineralais, kai maistas yra verdamas, kepamas ar gaminamas garuose.

Fermentai

Fermentų nauda yra atskiras dalykas. Vieni sako, kad jie būtini organizmui, kiti sako, kad organizmas jų ir pats pasigamina. Tačiau žiūrint grynai iš maisto gaminimo pusės – fermentai skyla temperatūroje virš 40-45°C. Žaliavalgystė laimi vienareikšmiškai.

Vitaminai

Vieno atsakymo visiems vitaminams nėra. Teks kiekvieną nagrinėt atskirai.

Kiek nuostolių maistas patiria veikiamas išorinių veiksnių:

Kaitinimas Deguonis Vanduo Šviesa
A nedaug nedaug be nuostolių daug
B1 daug be nuostolių daug nedaug
B2 be nuostolių be nuostolių nedaug daug
B3 be nuostolių be nuostolių daug be nuostolių
B5 daug be nuostolių daug be nuostolių
B6 daug be nuostolių daug daug
B7 be nuostolių be nuostolių nedaug be nuostolių
B9 vidutiniškai daug daug nedaug
B12 be nuostolių be nuostolių daug daug
C daug daug daug daug
D be nuostolių be nuostolių be nuostolių be nuostolių
E be nuostolių daug be nuostolių daug
K be nuostolių be nuostolių be nuostolių daug

Kaitinant prarandame B1, B5, B6 ir C. Verdant su vandeniu galima netekti ir kitų likusių B grupės vitaminų, todėl virimas garuose yra pranašesnis maisto paruošimo būdas.

Tenka pripažinti, kad vitaminų praradimas yra mažesnis, nei tikėjausi, nors faktas, kad žaliame maiste jų bus daugiau.

Mineralai

Mineralai yra atsparūs karščiui, tačiau verdant gali būti pašalinti kartu su vandeniu.

Yra nuomonė, kad termiškai apdorojus, gali suprastėti mineralų pasisavinimas.

Terminio apdorojimo privalumai

  • Žūna bakterijos, kurių, tarkim, nepavyko nuplauti 🙂
  • Pomidoruose esančio likopeno (antioksidanto) kiekis smarkiai didėja termiškai apdorojant. Tačiau vitamino C taip pat drastiškai mažėja.
  • Kukurūzuose esantis B3 negali būti pasisavintas, nebent išvirsime (ar kitaip termiškai apdorosime)
  • Sumažėja toksinų kiekis –  lektinų, cianidų, proteazės inhibitorių. Juk ir augalai nenori būti suvalgyti, todėl ginasi kaip gali :).
  • Kryžmažiedės daržovės (kopūstai, brokoliai, kalafiorai, briuselio kopūstai, ropės, ridikai ir tt) yra goitrogenai, blokuojantys jodo pasisavinima ir trikdantys skydliaukės funkciją.

Terminio apdorojimo pavojai

  • Kepant maistą gali susidaryti akrilamidas, nitritai ir kiti toksinai.
  • Grilinant riebų maistą, riebalams patekus ant žarijų atsiranda benzopirenas – kancerogenas, kuris per dūmus patenka į maistą.
  • Termiškai apdorotas maistas rūgština organizmą.

Išvados

Vienareikšmiškai pasakyti, kad žaliavalgystė yra mano ateities dieta, negaliu. Neskaitant fermentų (apie kuriuos dar reikia domėtis, nes vyraujančios nuomonės nėra), yra tiek pliusų, tiek minusų. Kolkas lieku prie minties, kad reikalingas balansas – žalias maistas yra gerai, racione jo turi būti nemažai, bet garuose virtos ar lengvai troškintos daržovės tikrai labai nepakenks :).

Kita vertus, maitinantis žaliavalgiškai būtina išsiaiškinti apie žaliame maiste esančius toksinus – nėra ten viskas taip gražu, kaip gali atrodyt.

 

Žymos:, ,

4 Responses to Virti ar nevirti – štai kur klausimas

  1. Paule Zaksauskiene sakė:

    Įdomu būtų, jeigu dar įsisavinimą panagrinėtumėte kitam straipsnelyje.
    Prieš kiek laiko skaičiau apie tyrimus, jog lengvai termiškai apdorotose daržovėse maistinių medžiagų įsisavinimas smarkiai didesnis nei iš žalių daržovių.

  2. Andrius Andrius sakė:

    Dėl įsisavinimo. Ten tikrai atskira tema. Ir kaip galima nesunkiai atspėti – kontraversiška.
    Pabandysim panarplioti.

  3. Gedas sakė:

    sveikas andriau, verta pamatyti kas liecia isisavinima http://tv.naturalnews.com/v.asp?v=D677286A701796800B88A27D6CE84474 seip labai informativus ir zadinantis samone sis puslapis 🙂

  4. VictorKax sakė:

    Здравствуйте Уважаемый администратор сайта ieskantysmenulio.lt!

    Если Вы читаете этот коммент, значит мой прогон Хрумером можно считать успешным. Защиту Вашего сайта ieskantysmenulio.lt Хрумер успешно обошел и оставил этот коммент.
    Предлагаю Вам бесплатно прогнать Ваши сайты (не более 3-х) по трастовым базам с ТИЦ от 10. Если результат для Вас будет приемлемым, можно будет обсудить дальнейшее сотрудничество.

    О Вашей заинтересованности пишите на victor.veselckin@yandex.com

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *