Vitaminas C – nepripažintas vaistas nuo visų ligų?

fruit01Vienas esminių dalykų, kuriuos skelbia sveikos gyvensenos propaguotojai apie vitaminą C yra tai, kad jis padeda gydyti kone visas ligas – nuo peršalimo iki vėžio. Jis būtinas norint, kad imuninė sistema veiktų „kaip numatyta gamintojo“ :). Skamba labai įspūdingai ir kaip visada kyla klausimas – ar viskas tikrai taip gražu? Gilinamės.

Bendros enciklopedinės info nerašysiu, tačiau įdomus faktas yra tas, kad dauguma gyvūnų patys sintetina vitaminą C. O štai kai kurie primatai, tarp jų ir žmogus, šios savybės nebeturi. Įdomu ir tai, kad natūrali vitamino C gamyba ligos, aplinkos užterštumo, streso ar kitų negalavimų atveju pas gyvūnus padidėja iki ~10 kartų.

Vitaminas C yra tikrai būtinas organizmui, todėl reikia jo pakankamai gauti per mitybą (oficialiai rekomenduojama ~90 mg per dieną).

Esminiai lietuviams prieinami šaltiniai:

  • Dilgėlės
  • Serbentai
  • Paprikos
  • Brokoliai
  • Persimonai
  • Braškės
  • Apelsinai
  • Citrinos
  • Ananasai
  • Špinatai
  • Kopūstai
  • ir t.t.

Gyvuliniuose šaltiniuose yra labai nedaug (kažkiek yra kepenyse) – teks valgyti vegetariškus džiaugsmus. Kaip jau rašiau, vitaminas C yra delikatus dalykas, visokių virimų, kepimų ar sąlyčio su oru netoleruoja – žaliavalgiški džiaugsmai bus dar geresnis pasirinkimas :).

Esant rimtam vitamino C trūkumui gresia skorbutas – juokai menki. Įkelčiau skorbuto foto, bet labai jau neapetitiškos :).

Bet daina ne apie tai. Kad vitaminas C yra būtinas palaikyti sveikatai, yra daugmaž aišku. Klausimas, ar tikrai vitaminas C gydo – vitamino C megadozės (2 g ir daugiau per dieną) daug kur pristatomos kaip panacėja.

Įdomus straipsnis apie tai, kad dabartinės rekomenduojamos vitamino C normos yra pakankamos tik skorbuto prevencijai, tačiau yra toli nuo iš tikro reikiamo kiekio (palyginimui, gorilos per dieną suvartoja apie 4-5 gramus). Būtent vitamino C trūkumas nurodomas, kaip viena iš svarbesnių sveikatos sutrikimų priežasčių. Nurodomi ir kiti trūkumo padariniai – lėtas gijimas, nuovargis, „greitos“ kraujosrūvos, raumenų ir sąnarių skausmai, sausa oda ir t.t. Įdomu tai, kad teigiama, esant vitamino C trūkumui, mitybos korekcija nepadės – reikia papildų.

Toje pačioje svetainėje rašoma ir apie tai, kaip nustatyti organizmui reikalingą vitamino C kiekį – vartoti skystoje formoje po 2,5 g kas 15 min iki… pradėsite vandeningai viduriuoti. Puse suvartoto kiekio ir bus reikalingas jums kiekis. Pabandžiau. Nors viduriuoti nepradėjau net po 25 g, jausmai pilvo srityje buvo labai nemalonus – pradėjo pūsti pilvą ir nutariau nebetęsti :).

Vitamino C megadozių pranašu galima laikyti Dr. Linus Pauling (1901-1994), vienintelį žmogų gavusį dvi Nobelio premijas (viena chemijos srityje, kita – už taiką).  1970-ais, Pauling’as paskelbė, kad  1 g vitamino C per dieną sumažina peršalimų skaičių 45%. Vėliau teigė, kad didelės vitamino C dozės gali būti efektyvios kovoje prieš vėžį. Dar vėliau sekė teiginiai apie vitamino C teigiamą įtaką bendrai savijautai, senėjimo stabdymą. Pats Pauling’as vartojo po 12 g per dieną, pasirodžius peršalimo simptomams dozė kildavo iki 40 g. 1993-iais Pauling’as susirgo prostatos vėžiu, tačiau teigė, kad vitamino C vartojimas pavėlino ligą dvidešimčia metų. Jis mirė po metų. Ar dėl vitamino C ar ne, bet jis sulaukė 93  metų, kas nėra jau taip blogai :).

Radau ir rimtos kritikos Pauling’o darbams . Idomus faktas yra tai, kad vitaminas C sumažino kelių priešvėžinių vaistų efektyvumą

Kitas vitamino C advokatas, gydytojas Thomas E. Levy savo knygose teigia, kad vitaminu C galima lengvai pagydyti ūminį poliomielitą, hepatitą ar kitas infekcines ligas.

Viską vainikuoja istorija, kai vitaminas C prikelė iš komos žmogelį. Nors tam ir prieštaravo gydytojai, kurie siūlė atjungti pacientą nuo gyvybės palaikymo, artimieji pasitelkę juristus „paskyrė“ gydymą intraveniniu vitaminu C.

Kol kas viskas labai gražiai atrodo, kone panacėja. Ir nuo visų ligų gydo, ir iš numirusiųjų prikelia. Tačiau konvencinės medicinos atstovai vis tiek netikėjo vitamino C stebuklingomis galiomis. Linus Pauling’o tyrimai buvo laikomi menkaverčiais dėl neatitikimų procedūriniams reikalavimams. Vėliau sekė tyrimai paneigiantys vitamino C naudą peršalimų profilaktikai bei gydymui. Ir regis šiai istorijai buvo padėtas taškas. Tačiau 1995-ais, Harri Hemila, pripažintas vitamino C ekspertas, paneigė šiuos tyrimus (kurie paneigė anuos tyrimus :)), ir paskelbė, kad vartojant didesnes dozes (6 g per dieną) vitaminas visgi padeda sumažinti peršalimo simptomus.

Jis taip pat pateikia įdomius faktus apie vitaminą C. Esamos rekomendacijos dienos dozei nėra grįstos jokiais klinikiniais tyrimais, vienintelis kriterijus yra skorbuto prevencija. Tačiau vitaminas C dalyvauja daugelyje organizme vykstančių reakcijų, todėl vitamino C fiziologinis poveikis nėra vien tik apsauga nuo skorbuto. Kalbant apie imuninę sistemą, dideli vitamino C kiekiai randami fagocituose ir limfocituose. Tai pat vitaminas C gali apsaugoti nuo aktyvių deguonies formų, padidinti interferono gamybą.

Klausimas kiek galima suvartoti vitamino C nepakenkus sau? Oficialūs šaltiniai teigia, kad toleruojama riba yra 2 g per dieną (kas, beje, yra 22 kartus daugiau nei rekomenduojama paros norma). Perdozavus visu pirma „sunervinamas“ žarnynas – galite pradėti viduriuoti ar net vemti. Ko pasekoje gali prasidėti dehidratacija ir mineralų disbalansas. Bet tarkim tai nelabai rimti dalykai, ypač kai pastebėti perdozavimą tikrai nėra sunku :). Rimčiau atrodo tas faktas, kad vitaminas C organizme skaidomas į oksalatus, kuri šalinami per šlapimą ir gali kauptis inkstų akmenų pavidalu. Ne baisiai smagu… Bet medicina nebūtų medicina, jei negalėtum rasti priešingos nuomonės. Emanuel Cheraskin, gydytojas, Alabamos universtiteto profesorius teigia, kad nors ir vitaminas C didina oksalatų kiekį, bet trukdo jungtis kalciui ir oksalatams, t.y. akmenys nesiformuoja. Taip pat vitaminas C yra diuretikas, o sraunios upės palieka mažiau nuosėdų :). Paaiškinimas gana logiškas, mane įtikino. O mums jau žinomas Harri Hemila iš viš juokiasi iš teigiančių, kad vitaminas C gali būti inkstų akmenų priežastimis. Lieka tik žarnyno erzulys :). Be to, organizmas nekaupia vitamino C, todėl perdozuoti nepavyks, kaip ir sukaupti ateičiai :).

Kuo toliau tuo gražiau, daiktas ne kenksmingas, tikėtina, labai naudingas. Tačiau su maistu gauti didelių dozių gali ir nepavykti. Tarkim norint gauti 2 g (kas nėra didelė dozė, jei tikėt siūlančiais juo gydytis), reikia daugiau nei 3 kg apelsinų ar daugiau nei kilogramo juodųjų serbentų. Vadinasi, reikės papildų, nors tyrimai, lyginantys vitamino C pasisavinimą iš sintetinių papildų ir natūralių šaltinių teigia, kad su maistu gaunamas vitaminas C pasisavinamas ~2.5 karto geriau.

Geriamoje formoje pasisavinama apie 70%–90% vitamino C, jei vartojama iki 180 mg per dieną, kas gydymosi atveju yra niekingai mažas kiekis. Vartojant virš 1 g pasisavinama mažiau nei 50%. Įdomus faktas yra tai, kad pasisavinimui organizmas naudoja tą patį „transportą“ kaip ir gliukozei, todėl gliukozės vartojimas kartu su vitaminu C pablogins pasisavinimą. O mūsų vaistinėse puikuojasi gliukozė su vitaminu C :). Užtat skanu 🙂

Gydymo vitaminu C šalininkai iš vis teigia, kad geriama forma leidžia pasisavinti tik iki 10%, todėl vienintelė išeitis – injekcijos. Tačiau (nors nežinia ar tai nebus marketingo triukas) teigiama, kad yra naujo tipo vitamino C geriamas papildas, kurio net 90% patenka į ląsteles (intraveniniu būdų patenka ~20%). Esmė yra fosfolipiduose, kurie dengia vitamino C molekules ir lengvai patenka pro ląstelės sieneles. Ir netgi nuo viduriavimo apsaugo :). Mercola.com irgi jį giria (ir čia pat pardavinėja). Žinoma, daiktas nepigus, 90 g kainuoja ~€33. Palyginimui, tas pats kiekis askorbo rūgšties Lietuvoje kainuoja ~€10.  Kita vertus, įskaičiavus efektyvumą (jei jis tikrai toks efektyvus), paprastas vitaminas C bus brangesnis :). Galima tokio vitamino C pasigaminti namų sąlygomis (gal bus šiek tiek mažiau efektyvus). Tačiau reikės vitamino C milteliais (Lietuvoje sunku rasti) bei ultragarsinės vonelės (pasirodo yra ir tokios, ir nelabai pigios). Gal visgi paprasčiau nusipirkti jau pagamintą vitaminą C?

Tačiau pilna nuomonių, kad tinkamas tiek sintetinis tiek natūralus vitaminas C. Linus Pauling’as irgi gina sintetinį vitaminą C, kaltintamas sveiko maisto gamintojus vartotojų klaidinimu.

Viskas kaip ir neblogai dėliojasi, tačiau galima viską greitai sujaukti – yra nuomonė, kad dauguma papildų yra askorbo rūgštis, kas NĖRA vitaminas C. Askorbo rūgštis yra vitamino C komplekso „lukštas“, panašiai kaip apelsino oda saugo minkštimą. Tikras vitaminas C, esantis maiste, turi šiuos komponentus: rutiną, bioflavonoidus (vitaminas P), faktorius K, faktorius J, tirozinazė, askorbinogenas, ir žinoma, askorbo rūgštis. Teigiama, kad visi šie komponentai būtini, norint, kad organizmas panaudotų vitaminą C. Jei kitų komponentų organizme nėra, askorbo rūgštis naudos neduos. Patikimumas šios nuomonės nėra aiškus, nes ji pasitaiko tik „nemoksliniuose“ šaltiniuose. Tačiau ir tokiam atvejui yra papildai iš natūralių šaltinių, kad ir čia. Žinoma, brangiau.

Išvados

Panašu, kad vitamino C tikrai perdaug nebus, o jei bus, tai greitai pajusite. Prie to paties ir žarnynas prasivalys :). Vitaminu C gausus maistas yra geriausias pasirinkimas kasdienai, susirgus, jei tikite, kad padės, gerkite papildus – padės arba papildai, arba tikėjimas. Rinkdamiesi papildus galite bandyti vitaminą C su fosfolipidais arba iš natūralių šaltinių. Tačiau verta prisiminti, kad visi tyrimai buvo atliekami su paprasta askorbo rūgštimi, kas irgi davė teigiamų rezultatų. Siekiant pagerinti pasisavinimą vartojant papildus išdėliokite dozes per dieną, nevartokite saldumynų.

Nesu gydytojas, neturiu medicininio išsilavinimo. Pateikta informacija yra santrauka nurodytų šaltinių. Šis įrašas negali būti traktuojamas kaip gydytojo rekomendacija.

Galite prenumeruotis Ieškančių Mėnulio naujienas:


 

 

 

 

Žymos:,

4 komentarai

  1. Rasa sakė:

    Man patiko sita paskaita apie sintetinius vitaminus. Is cia galima suprasti, kad sintetiniai vitaminai gali ne tik nepadeti, bet ir pakenkti. https://www.youtube.com/watch?v=yaNm92ReIzk , viskas moksliskai paaskinama, tuo paciu ir apie vitaina C. Manau verta pasidometi.

  2. Almantas sakė:

    Taip pat vitamino C labai daug šermukšnių uogose, galima pasidaryti uogienes žiemai ir vartoti visą žiemą. Prisirinkom, prisivirėm ir dabar valgom ir valgom 🙂

    • Andrius Andrius sakė:

      Almantai, nežinau kiek jo ten liko, nes vitaminas C labai jautrus terminiam apdorojimui, sąlyčiui su oru ir tt. Be to vartojant su gliukoze suprastėja pasisavinimas.

  3. Atgalinis pranešimas: Pasilinksminkime internete! | Straipsnių katalogas

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *